пятница, 5 февраля 2016 г.

Позакласна робота: «О Мово рідна! Золота колиска»

                Літературна світлиця 
                «О Мово рідна! 
                Золота колиска»

Учитель            
Синів і дочок багатьох народів
Я зустрічав , які перетинали
 Гірські й  морські кордони і , на подив ,
Багато бачили , багато знали ,
Я їх питав із щирою душею :
- Яку ви любите найбільше мову ? –
І всі відповідали : - Ту , що нею
Співала мати колискову.
 Сьогодні в нас чудове свято мови та писемності .
                Прислухайтесь уважно до цих звуків .
( Звучить у запису гавкіт собак , 
нявчання котика , мукання корови .)
                Чи знайомі вам ці звуки ?
                Так , такі звуки видають тварини , передаючи якусь
               інформацію : чи то нагадуючи про те , що хочуть їсти ,
                Чи коли загрожує якась небезпека . А зараз послухайте
               спів пташок навесні
( Звучить запис співу птахів . )
                Ці звуки нас зачаровують , милують наш слух і ми із  задоволенням їх слухали б і слухали . А тепер послухаймо  дивовижну музику , яка створена людиною
                                    
      (Звучить етюд П.І.Чайковського . )
Учень1 Звуків дуже є багато ,
У природі все звучить :
Свище вітер , грім завзято
В темнім небі гуркотить .
Навесні співає пташка ,
І струмочок жебонить .
Джміль гуде , дзвенить комашка ,
Все по-своєму звучить !
Звуки всі пізнати можна
Хоч багато в світі їх .
Розбере дитина кожна ,
Де тривога , сум чи сміх .
Але звуки ці – немовні :
Стукіт , грюкіт , шелест , свист .
Хоч приблизно та умовно
Ними скаже щось артист .

Ведучий 1. А чи завжди люди вміли розмовляти ? Чи спілкувалися вони   між собою за допомогою мови ?
Ведучий 2. Про це можна довідатись , заглянувши у наше далеке -  далеке минуле .

                    
( Інсценізація легенди про виникнення писемності . )
Ведучий 1. Жило на землі плем’я розумних людей . Вміли вони полювати ,готувати їжу на вогнищі .А всі ці знання зберігали в пам’яті , а  діти вчилися у батьків , спостерігаючи за ними .
Ведучий 2. І жила в цьому племені сім’я : мама , тато і донька Ая . Одного  разу пішли тато з Аєю до лісу і вистежили здоровенного ведмедя . Тато хотів вполювати звіра , та списа забув удома . Взяв тоді він шматок кори і намалював листа дружині (писати тоді вміли тільки так .)
Ведучий 1. Мама „прочитала” листа і закричала . Збіглися всі родичі  племені . А жінка їм пояснила , що її чоловіка хоче ведмідь з’їсти і показала кожному листа .
Ведучий 2. Всі схопили зброю і кинулись на допомогу . А мисливець ,  побачивши озброєних родичів , подумав , що його хочуть вбити і почав втікати .  Бігав , доки не натрапив по дорозі на старця-мудреця . Почав просити у нього захисту .
Ведучий1. Коли все з’ясувалося , то люди племені ще довго сміялися . Та старійшини задумались і , щоб не було плутанини , вирішили придумати інше письмо , щоб легше було тлумачити написане. І придумали літери .
Ведучий 2. Не знали , як же назвати всі ці букви , а тут перед ними дівчинка гралася на ім’я Ая . Отож , вирішили , що першу літеру назвуть А , а остання буде Я . Згодом були названі всі літери .
Ведучий 1. Так виникло письмо . З того часу люди почали користуватися не лише усним , а й писемним мовленням .
                                         
Учитель . Зараз вам може бути смішно , але одного разу до моїх рук потрапили рукописи грецького історика Геродота , який жив ще  у V столітті . Він писав , що скіфи направили персам „лист” ,який складався з жаби , миші , птаха та п’яти справжніх стріл . Як на вашу думку , що б він міг означати .

                 Цей лист означав : 
„ Якщо ви , перси , не навчитеся стрибати по болотах , як жаба , ховатися в норах , як миша , і літати , як птах , то ви будете засипані нашими стрілами , як тільки  ступите на нашу землю .”



Учень 2.       Знайте всі , мої шановні ,
                         Не забудьте це , бува :
                         У людей є звуки мовні ,
                       Що складаються в слова
                        Звуки , зібрані у слово ,
                          Ще в далеку давнину
                          Утворили рідну мову
                          Українську чарівну .
Учень 3. А щоб ми все розуміли ,
 Щоб могли багато знать ,
Знаки – букви нам створили ,
Щоб писати і читать .
Їх взяли , пошикували ,
  Щоб нікого не згубить .
 Та Абеткою назвали .
  Ось її нам треба вчить !


                                        
                                         
Ведучий 1. Багато століть пройшло , доки люди звикли до письма , до   запам’ятали , що як називається . Наше слов’янське письмо – знайомі і звичні літери абетки – пройшло довжелезний шлях , поки дійшло до нас .
      
Ведучий2. На нашу землю ця азбука прийшла тисячу років тому .Увесь час  вона      змінювалась , аж поки не стала такою , якою ми сьогодні й користуємося . Важко, навіть , сказати , скільки людей протягом століть доклали зусиль , щоб сьогодні ми з вами   могли читати і писати .
 Ведучий1.  9 листопада— День української писемності й мови. Щороку   з 1997 року відзначається в Україні це свято.  За православним календарем - це день вшанування пам'яті Преподобного Нестора-Літописця.
Він був послідовником знаменитих Кирила та Мефодія — творців слов'янської писемності.
Ведучий2 .Нестора часто називають літописцем. Це так, він справді вів літопис. Але правильніше його називати письменником та істориком. Не просто першим професійним істориком Русі, а батьком усієї нашої історії.
                                   Фільм про Нестора-Літописця
Ведучий 1. Та не завжди мова вільно могла звучати та розвиватися на Україні .
Ведучий 2. Історія кожного народу має героїчні й трагічні , щасливі й  нещасні сторінки .На долю України випали великі поневіряння : турецько-татарські орди , польські феодали , російський царизм  хотіли поневолити наш народ .
Ведучий 1. Забороняли мати власну історію , культуру , мову . Ось кілька  сторінок
 „Скорботного календаря української мови”    (презентація)
                   Дівчинка запалює свічку, сумна мелодія
                         Ведучі по черзі зачитують слайди
Ведучий1. Але у 1991 р. прийнята державна програма реаліза­ції української мови та мов національних меншин до 2000 року.
      Зневажати мову мамину – біда ,
Котра пустими зробить наші душі .
І ми нащадкам зможем передать
Лиш те , що корені калини сушить .
Ведучий 2.Зневажати мову – зрадити себе ,
А зрадників хто може поважати ?
І стане чорним небо голубе ,
Вмиратиме у муках рідна мати .
О , не згуби свого народу ,
Безсмертна  мово , рідна і терпка .
Ти є душа співучого народу ,
Що був , і є , і буде у віках .
                               Пісня „  Мова єднання”
Ведучий1.  – Захоплююча і дивовижна наша мова. І щасливі ми, що живемо на такій чудовій землі – Україні.
Ведучий2. – За даними перепису населення України 1989 року з 51 мільйона людей рідною мовою українську вважають 33 мільйони.
Ведучий1. – Поза межами України українська мова в усній формі звучить майже в усіх країнах на території бувшого Радянського Союзу. Її можна почути і в латинській Америці, і в Австралії, США, по-суті, у будь-якому куточку нашої планети.
 Ведучий2
Людське безсмертне з роду і народу.
Увись росте корінням родоводу.
І тільки той, у кого серце чуле,
Хто знає, береже минуле,
Хто вміє шанувать сучасне,
Лиш той майбутне вивершить прекрасне!


Ведучий1 – Про популярність, престиж української мови свідчать такі факти:
Ведучий2 – Вона була державною мовою у Великому Литовському князівстві,
Ведучий1 – Вона була спільною мовою для українців та білорусів,
Ведучий2 – Активною мовою Молдавського князівства,
Ведучий1. – Дипломати при дворі польських королів користувались коли не латиною, то українською.
Ведучий2. – Цією мовою бахчисарайські хани листувались з турецькими султанами.
Ведучий1. – Хтось із мудрих сказав:,,Людина, байдужа до рідної мови, схожа на дикуна”.
Ведучий 2               Не грайся словом!
Є святі слова,
Що матері з доріг вертають сина.
                                 Спіши до неї, доки ще жива,
Допоки розум і допоки сила.
Знайди ж слова – вічне і земне.
За часом час на світ перестилає.
                                Минуле все. Лиш слово не мине,
                                І та любов, що смертю смерть долає!
Ведучий1.  Друзі, чи звернули ви увагу на те, що ми всі і вся-вся Україна мали ще до 2000 року до­бре засвоїти і навчитись рідної мови, а ми й по сьогодні досконало не володіємо нею.
Ведучий2.  Де ж шукати причини? Жодних заборон немає. Вчи мову, спілкуйся на здоров’я, адже на­ша мова неповторна, калинова, солов’їна, лірична та ніжна.
Ведучий 1. Та й тепер дехто не дуже хоче поважати і шанувати свою мову : перекручують слова , розмовляють такою мовою , якої не  існує в світі .
                                           Гуморески П.Глазового
Ведучий2 : Кожна людина , яка поважає себе , країну ,  не буде калічити своєї мови ; бо виховані  говорять грамотно і красиво , навіть про найбуденніші  речі , бо мова не ділиться на святкову і буденну .
Учень4


      Як хочеш , друже , шану всюди мати ,
Навчися рідну мову шанувати .
Вона – твоє обличчя , твоя доля .
На це була свята Господня воля .
Ще в давнину признав її весь світ ,
Та скніла у неволі тьму століть .
Тепер вона розкута і підмоги
Від нас чекає , щоб звестись на ноги .
Подаймо руки їй , введім в господу –
Нащадки українського ми роду –
І будем рівні серед рівних в світі ,
Й до нас серця залишаться відкриті .
Учень5. Мово ! Ти даєш поету дужі крила ,
Що підносять правду в вишину ,
Вченому ти лагідно відкрила
Мудрості людської глибину .
І тобі рости й не в’януть зроду ,
Квітувать в поемах і віршах ,
Бо в тобі великого народу
Ніжна і замріяна душа .
Із дерева роду зростає пагіння
І лине до сонця , до світла .
Стрічай , Україно , нове покоління ,
Що ніби веселка розквітло .
Стрічай , Україно , чарівне суцвіття
Дітей своїх рідних у школі !
Сміливо веди їх у тисячоліття
У щасті , з любов’ю до волі !


                               Пісня «Україна – це ми»
Учень6 Не цурайтесь мови – мови тата й мами ,
Мови діда й баби , предків наших всіх ,
Бо її цуратись – сором непошани ,
Бо її цуратись – перед Богом гріх !
На Землі народів Бог створив багато
І подарував їм скарб усяких мов ,
І у кожну мову , гарну і багату ,
        Вклав свою небесну ніжність і любов .
Всі народи світу – то господні діти ,
Всіх народів мова – то Господній дар .
Але мова мами – найрідніша в світі
В ній є все : і святість , і краса , і чар .
 Учитель
                    Молитва  до мови
       Мово ! Пресвятая Богородице мого народу ! З чорнозему , з любистку , з м’яти, рясту , євшан-зілля , з роси , з дніпровської води , від зорі й місяця народжена .
      Мово наша ! Мудра берегине , що не давала погаснути волелюбності , славі й гордому духу .
      Мово наша ! Ти зцілювала втомлених духом , давала їм силу , здоров’я , довгий вік і навіть безсмерття тим , що пили Тебе , цілющу  джерелицю .
     Прости ! Воскресни ! Повернися ! Возродися !

    Ось і підходить до кінця наше свято української писемності та української мови. Ми живемо на чудовій, багатій, мальовничій землі – на нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки, тут корінець роду українського, що сягає сивої давнини. І негоже, просто соромно бути поганими нащадками у таких великих і славних батьків Людині визначено Богом місце народження, країна, небо ; вона не може нічого того поміняти, як не може поміняти саму себе. А якщо щось із того призначеного їй, поміняє, то не на краще, бо чуже ніколи не буває кращим. І куди б ти не пішов – твоя
Батьківщина, земля твоя, твоя мова, твій народ завжди будуть з тобою. 

Ведучий1. Українська мова – мова серця, мова ласки, мова душі, мова добра…
Ведучий 2 . І з нагоди свята – бажаємо всім удачі, добра і тепла…
Ведучий 1. Незгоди людські хай не чинять вам зла…
Ведучий2. І тільки все добре в житті щоб велося…
Ведучий1. Хай збудеться все, що іще не збулося!
Ведучий2. Як сонце на небі щоденно сіяє…
Ведучий1. Так щастя в житті вашім хай розцвітає.!


                         Пісня „ А я бажаю вам добраН.Май

Комментариев нет:

Отправить комментарий