Літературна світлиця
«О Мово рідна!
Золота колиска»
Синів і дочок багатьох народів
Я зустрічав , які перетинали
Гірські й морські кордони і , на подив ,
Багато бачили , багато знали ,
Я їх питав із щирою душею :
- Яку ви любите найбільше мову ? –
І всі відповідали : - Ту , що нею
Співала мати колискову.
Сьогодні в
нас чудове свято мови та писемності .
Прислухайтесь уважно до цих звуків .
(
Звучить у запису гавкіт собак ,
нявчання котика , мукання корови .)
Чи знайомі вам ці звуки ?
Так , такі звуки видають тварини , передаючи якусь
інформацію : чи то нагадуючи про те , що хочуть їсти ,
Чи коли загрожує якась небезпека . А зараз послухайте
спів пташок навесні
(
Звучить запис співу птахів . )
Ці звуки нас зачаровують , милують наш слух і ми із задоволенням їх
слухали б і слухали . А тепер послухаймо дивовижну музику , яка створена
людиною
(Звучить етюд П.І.Чайковського . )
Учень1 Звуків дуже є
багато ,
У природі все звучить :
Свище вітер , грім завзято
В темнім небі гуркотить .
Навесні співає пташка ,
І струмочок жебонить .
Джміль гуде , дзвенить комашка ,
Все по-своєму звучить !
Звуки всі пізнати можна
Хоч багато в світі їх .
Розбере дитина кожна ,
Де тривога , сум чи сміх .
Але звуки ці – немовні :
Стукіт , грюкіт , шелест , свист
.
Хоч приблизно та умовно
Ними скаже щось артист .
Ведучий 1. А чи завжди
люди вміли розмовляти ? Чи спілкувалися вони між собою за допомогою
мови ?
Ведучий 2. Про це можна
довідатись , заглянувши у наше далеке - далеке минуле .
(
Інсценізація легенди про виникнення писемності . )
Ведучий 1. Жило на землі плем’я розумних людей . Вміли вони полювати ,готувати їжу
на вогнищі .А всі ці знання зберігали в пам’яті , а діти вчилися у
батьків , спостерігаючи за ними .
Ведучий 2. І жила в
цьому племені сім’я : мама , тато і донька Ая . Одного разу пішли тато з
Аєю до лісу і вистежили здоровенного ведмедя . Тато хотів вполювати звіра , та
списа забув удома . Взяв тоді він шматок кори і намалював листа дружині (писати
тоді вміли тільки так .)
Ведучий 1. Мама „прочитала”
листа і закричала . Збіглися всі родичі племені . А жінка їм пояснила ,
що її чоловіка хоче ведмідь з’їсти і показала кожному листа .
Ведучий 2. Всі схопили
зброю і кинулись на допомогу . А мисливець , побачивши озброєних родичів
, подумав , що його хочуть вбити і почав втікати . Бігав , доки не
натрапив по дорозі на старця-мудреця . Почав просити у нього захисту .
Ведучий1. Коли все з’ясувалося , то люди племені ще довго сміялися . Та
старійшини задумались і , щоб не було плутанини , вирішили придумати інше
письмо , щоб легше було тлумачити написане. І придумали літери .
Ведучий 2. Не знали , як же назвати всі ці букви , а тут перед ними дівчинка
гралася на ім’я Ая . Отож , вирішили , що першу літеру назвуть А , а остання
буде Я . Згодом були названі всі літери .
Ведучий 1. Так виникло
письмо . З того часу люди почали користуватися не лише усним , а й писемним
мовленням .
Учитель . Зараз вам
може бути смішно , але одного разу до моїх рук потрапили рукописи грецького
історика Геродота , який жив ще у V столітті . Він писав , що скіфи направили персам „лист” ,який складався
з жаби , миші , птаха та п’яти справжніх стріл . Як на вашу думку , що б він
міг означати .
Цей лист означав :
„ Якщо ви ,
перси , не навчитеся стрибати по болотах , як жаба , ховатися в норах , як миша , і літати , як птах , то ви будете засипані нашими стрілами , як тільки ступите на нашу землю .”
Учень 2. Знайте всі , мої шановні ,
Не забудьте це , бува :
У людей є звуки мовні ,
Що
складаються в слова
Звуки , зібрані у слово ,
Ще в далеку давнину
Утворили рідну мову
Українську чарівну .
Учень 3. А щоб ми все розуміли ,
Щоб могли багато знать ,
Знаки – букви нам створили ,
Щоб писати і читать .
Їх взяли , пошикували ,
Щоб нікого не згубить .
Та Абеткою назвали .
Ось її нам треба
вчить !
Ведучий 1. Багато
століть пройшло , доки люди звикли до письма , до запам’ятали , що
як називається . Наше слов’янське письмо – знайомі і звичні літери абетки – пройшло
довжелезний шлях , поки дійшло до нас .
Ведучий2. На нашу землю ця азбука прийшла тисячу років тому .Увесь час
вона змінювалась , аж поки не стала такою ,
якою ми сьогодні й користуємося . Важко, навіть , сказати , скільки людей
протягом століть доклали зусиль , щоб сьогодні ми з вами могли
читати і писати .
Ведучий1. 9 листопада— День української
писемності й мови. Щороку з 1997 року відзначається
в Україні це свято. За православним календарем - це день вшанування
пам'яті Преподобного Нестора-Літописця.
Він був послідовником знаменитих Кирила та Мефодія — творців слов'янської писемності.
Він був послідовником знаменитих Кирила та Мефодія — творців слов'янської писемності.
Ведучий2 .Нестора часто
називають літописцем. Це так, він справді вів літопис. Але правильніше його
називати письменником та істориком. Не просто першим професійним істориком
Русі, а батьком усієї нашої історії.
Фільм про
Нестора-Літописця
Ведучий 1. Та не завжди мова вільно могла звучати та розвиватися на Україні .
Ведучий 2. Історія кожного народу має героїчні й трагічні , щасливі й
нещасні сторінки .На долю України випали великі поневіряння :
турецько-татарські орди , польські феодали , російський царизм хотіли
поневолити наш народ .
Ведучий 1. Забороняли мати власну історію , культуру , мову . Ось кілька
сторінок
„Скорботного календаря
української мови” (презентація)
Дівчинка запалює
свічку, сумна мелодія
Ведучі по черзі
зачитують слайди
Ведучий1. Але у 1991 р. прийнята державна програма реалізації української мови
та мов національних меншин до 2000 року.
Зневажати
мову мамину – біда ,
Котра пустими зробить наші душі .
І ми нащадкам зможем передать
Лиш те , що корені калини сушить
.
Ведучий 2.Зневажати
мову – зрадити себе ,
А зрадників хто може поважати ?
І стане чорним небо голубе ,
Вмиратиме у муках рідна мати .
О , не згуби свого народу ,
Безсмертна мово , рідна і
терпка .
Ти є душа співучого народу ,
Що був , і є , і буде у віках .
Пісня
„ Мова єднання”
Ведучий1. –
Захоплююча і дивовижна наша мова. І щасливі ми, що живемо на такій чудовій
землі – Україні.
Ведучий2. – За даними
перепису населення України 1989 року з 51 мільйона людей рідною мовою українську вважають 33 мільйони.
Ведучий1. – Поза межами України українська мова в
усній формі звучить майже в усіх країнах на території бувшого Радянського
Союзу. Її можна почути і в латинській Америці, і в Австралії, США, по-суті, у
будь-якому куточку нашої планети.
Ведучий2
Людське безсмертне з роду і народу.
Увись росте корінням родоводу.
І тільки той, у кого серце чуле,
Хто знає, береже минуле,
Хто вміє шанувать сучасне,
Лиш той майбутне вивершить прекрасне!
Ведучий1 – Про популярність, престиж української
мови свідчать такі факти:
Ведучий2 – Вона була державною мовою у Великому
Литовському князівстві,
Ведучий1 – Вона була спільною мовою для українців
та білорусів,
Ведучий2 – Активною мовою Молдавського князівства,
Ведучий1. – Дипломати при дворі польських королів
користувались коли не латиною, то українською.
Ведучий2. – Цією мовою бахчисарайські хани
листувались з турецькими султанами.
Ведучий1. – Хтось із мудрих сказав:,,Людина,
байдужа до рідної мови, схожа на дикуна”.
Ведучий 2 Не грайся словом!
Є святі слова,
Що матері з доріг вертають сина.
Спіши до неї, доки ще жива,
Допоки розум і допоки сила.
Знайди ж слова – вічне і земне.
За часом час на світ перестилає.
Минуле все. Лиш слово не мине,
І та любов, що смертю смерть долає!
Ведучий1. Друзі, чи звернули ви увагу на те, що ми всі і
вся-вся Україна мали ще до 2000 року добре засвоїти і навчитись рідної мови, а
ми й по сьогодні досконало не володіємо нею.
Ведучий2. Де ж шукати причини? Жодних заборон немає. Вчи
мову, спілкуйся на здоров’я, адже наша мова неповторна, калинова, солов’їна,
лірична та ніжна.
Ведучий 1. Та й тепер дехто не дуже хоче поважати і шанувати свою мову :
перекручують слова , розмовляють такою мовою , якої не існує в світі .
Гуморески П.Глазового
Ведучий2 : Кожна людина , яка поважає себе , країну , не буде калічити своєї
мови ; бо виховані говорять грамотно і красиво , навіть про найбуденніші
речі , бо мова не ділиться на святкову і буденну .
Учень4
Як хочеш , друже , шану всюди мати ,
Навчися рідну мову шанувати .
Вона – твоє обличчя , твоя доля .
На це була свята Господня воля .
Ще в давнину признав її весь світ
,
Та скніла у неволі тьму століть .
Тепер вона розкута і підмоги
Від нас чекає , щоб звестись на
ноги .
Подаймо руки їй , введім в
господу –
Нащадки українського ми роду –
І будем рівні серед рівних в
світі ,
Й до нас серця залишаться
відкриті .
Учень5. Мово ! Ти даєш поету дужі крила ,
Що підносять правду в вишину ,
Вченому ти лагідно відкрила
Мудрості людської глибину .
І тобі рости й не в’януть зроду ,
Квітувать в поемах і віршах ,
Бо в тобі великого народу
Ніжна і замріяна душа .
Із дерева роду зростає пагіння
І лине до сонця , до світла .
Стрічай , Україно , нове
покоління ,
Що ніби веселка розквітло .
Стрічай , Україно , чарівне
суцвіття
Дітей своїх рідних у школі !
Сміливо веди їх у тисячоліття
У щасті , з любов’ю до волі !
Пісня
«Україна – це ми»
Учень6 Не цурайтесь мови – мови тата й мами ,
Мови діда й баби , предків наших
всіх ,
Бо її цуратись – сором непошани ,
Бо її цуратись – перед Богом гріх
!
На Землі народів Бог створив
багато
І подарував їм скарб усяких мов ,
І у кожну мову , гарну і багату ,
Вклав свою небесну ніжність і любов .
Всі народи світу – то господні
діти ,
Всіх народів мова – то Господній
дар .
Але мова мами – найрідніша в
світі
В ній є все : і святість , і
краса , і чар .
Учитель
Молитва до мови
Мово ! Пресвятая Богородице мого народу ! З чорнозему , з любистку , з м’яти,
рясту , євшан-зілля , з роси , з дніпровської води , від зорі й місяця народжена
.
Мово наша ! Мудра берегине , що не давала погаснути волелюбності , славі й
гордому духу .
Мово наша ! Ти зцілювала втомлених духом , давала їм силу , здоров’я , довгий
вік і навіть безсмерття тим , що пили Тебе , цілющу джерелицю .
Прости !
Воскресни ! Повернися ! Возродися !
Ось і підходить до кінця наше свято української писемності та
української мови. Ми живемо на чудовій, багатій, мальовничій землі – на нашій
славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки, тут
корінець роду українського, що сягає сивої давнини. І негоже, просто соромно
бути поганими нащадками у таких великих і славних батьків Людині визначено
Богом місце народження, країна, небо ; вона не може нічого того поміняти, як не
може поміняти саму себе. А якщо щось із того призначеного їй, поміняє, то не на
краще, бо чуже ніколи не буває кращим. І куди б ти не пішов – твоя
Батьківщина, земля твоя,
твоя мова, твій народ завжди будуть з тобою.
Ведучий1. Українська мова – мова серця, мова
ласки, мова душі, мова добра…
Ведучий 2 . І з нагоди свята – бажаємо всім удачі,
добра і тепла…
Ведучий 1. Незгоди людські хай не чинять вам зла…
Ведучий2. І тільки все добре в житті щоб велося…
Ведучий1. Хай збудеться все, що іще не збулося!
Ведучий2. Як сонце на небі щоденно сіяє…
Ведучий1. Так щастя в житті вашім хай розцвітає.!
Пісня „ А я бажаю вам добра”Н.Май
Комментариев нет:
Отправить комментарий